12 december 2019

Lionsclub Kempenland nodigt u uit op donderdagavond 12 december, met partner

Locatie: De Scheuter in Leende

Aanvang: 20:00 uur

Onderwerp: Lezing over Herenboeren De Groote Heide.

Subthema’s: Wat is een Herenboerderij? / Wat is De Groote Heide / Kan ik ook “lid” worden en wat betekent dat? / Waar komt Herenboerderij De Groote Heide? / WVTTK

In Leende is in november 2016 het project GezondDorp van start gegaan, een initiatief van plaatselijke huisarts Norbert van den Hurk en sportarts Hans van Kuijk (clublid LC Kempenland), met de bedoeling om de locale bevolking van Leende gezonder te krijgen door aanpassen van hun leefstijl. Zeer bewust is daarbij gekozen om te starten met het aspect voeding, waarbij de boodschap is: eet vooral onbewerkte voeding en vermijdt sterk bewerkte voeding; een soort “real meal revolutie”. Dat betekent dat die voeding zo goed als suikervrij is, met veel minder geraffineerde koolhydraten en gemodificeerd zetmeel, maar rijker is aan belangrijke grondstoffen als eiwitten en goede vetten.

Een volgende logische stap in dat verhaal is overstappen op een andere manier van voeding produceren. Dat is precies wat het concept “Herenboeren NL” inhoudt; dat gaat over Samen Duurzaam Voedsel Produceren.  in deze korte animatie wordt de basis duidelijk uitgelegd.

In maart 2019 is vanuit GezondDorp het plan opgevat om ook in de nabijheid van Leende een dergelijke coöperatieve Herenboerderij te gaan opstarten. Met een voortvarende kartrekkersgroep is daar hard aan gewerkt en werd afgelopen zomer de coöperatie al ingeschreven onder de naam Herenboeren De Groote Heide (omdat gemeente Heeze-Leende vrij centraal in het ruime gebied met die naam ligt). Er zijn inmiddels genoeg gegadigden (aanstaande coöperatie-leden) om de start daadwerkelijk te kunnen maken per 1 maart aanstaande, maar meer geïnteresseerden zijn zeker nog welkom.

Om u volledig te informeren over het prachtige concept van wat een Herenboerderij eigenlijk is organiseert LC Kempenland deze avond, waarbij de coöperatie HB De Groote Heide hoopt dat vele Lions zich vervolgens bij hen aansluiten als coöperatie-lid oftewel als collega Herenboer!

Voor diegenen die al wat voorinformatie willen opzoeken, zie de website: Herenboeren De Groote Heide en/of de Facebook pagina: Herenboeren De Groote Heide.