26/09/2019

Via een verzamel zuil bij Albert Heijn in Heeze en de Plus supermarkt in Leende gaan de leden van de Lionsclub Kempenland vreemd en oud en geld inzamelen voor staaroperaties in derdewereldlanden. Op donderdag 26 september werd de actie in Heeze gestart door wethouder Jan de Bruijn en op vrijdagmorgen 27 september was het de beurt aan burgemeester Paul Verhoeven die in Leende aftrapte.

Elke Nederlander heeft wel vreemde valuta of oud geld in de keukenla liggen en weet niet goed wat er mee te doen. Via de twee verzamelzuilen in de genoemde supermarkten die de hele maand oktober zullen blijven staan, kan er deze zinvolle bestemming aan gegeven worden. De Lions zijn via hun netwerk in staat om munten en papiergeld uit de hele wereld om te zetten in euro’s. Oud geld dat door nationale banken niet meer wordt ingewisseld, wordt op veilingen aan de hoogst biedende verzamelaar verkocht.

De besteding gaat volgens het “Robin Hood” principe: rijken betalen voor armen. Elke tien euro van de actie verhoogt Wilde Ganzen tot vijftien euro. Dat bedrag gaat naar oogklinieken in derdewereldlanden waar een staaroperatie dertig euro kost. Rijken betalen vijftien euro boven de kostprijs. Met onze bijdrage van vijftien euro heeft de kliniek dan dertig euro om een arme blinde gratis te opereren. Een indrukwekkende film over een oogkamp in de Himalaya staat op www.vreemdenoudgeld.nl.

De Lionsclub Kempenland is een van de vijftig clubs in Nederland die aan de actie deelneemt. Jaarlijks wordt ruim € 100.000,- bijeengebracht, goed voor ruim zesduizend oogoperaties.